Змістовий модуль 1. Методологічні аспекти системи конролінгу на підприємствах
Тема 1. Сутність концепції контролінгу в ринкових умовах.
Сутність, завдання і функції контролінгу. Причини виникнення контролінгу в ринкових умовах. Основні концепції контролінгу. Концепція, що зорієнтована на систему обліку. Концепція, зорієнтована на інформаційну систему. Концепція, що зорієнтована на систему управління акцентом на планування і контроль; з акцентом на координацію.
Роль контролінгу і його місце в системі управління підприємством. Взаємозв’язок контролінгу з іншими підсистемами управління підприємством.
Види контролінгу. Сутність стратегічного і оперативного контролінгу: рівень управління, методи, інструменти та основні підконтрольні показники.
Структура й змістовна характеристика елементів контролінгу: встановлення стратегічних цілей, управлінський облік, організація центрів відповідальності, бюджетування, контроль відхилень фактичних показників від планових; мотивація діяльності структурних підрозділ виробка рекомендацій щодо прийняття управлінських рішень.
Тема 2. Класифікація об’єктів контролінгу.
Витрати підприємства – головний об’єкт управління в системі контролінгу. Поняття релевантності витрат. Постійні й змінні витрати. Прямі й непрямі витрати. Класифікація витрат за ступен контрольованості. Поняття факторів виникнення витрат. Методи класифікації витрат.
Центри відповідальності в системі контролінгу, їх сутність і класифікація. Центр витрат, цент доходу, центр прибутку, центр інвестицій.
Сучасні вимоги до організації центрів відповідальності на фармацевтичних підприємствах.
Тема 3. Управлінський облік як підґрунтя побудови системи контролінгу на підприємстві. Сутність управлінського обліку, його відмінність від фінансового обліку. Завдання управлінського обліку. Класифікація методів обліку витрат, що використовуються у системі контролінгу. Переваг недоліки різних методів управлінського обліку. Рішення завдань оперативного контролінгу п застосуванні різних методів управлінського обліку. Специфіка управлінського обліку на фармацевтичних підприємствах.
Тема 4. Бюджетування як головний інструмент оперативного контролінгу на підприємстві. Поняття бюджету. Структура системи бюджетів на підприємстві. Оперативні бюджети: бюджет реалізації, бюджет виробництва, бюджет матеріальних витрат, бюджет витрат на оплату праці, бюджет загально виробничих витрат, бюджет нормативної собівартості, бюджет адміністративні витрат, бюджет витрат на збут. Фінансові бюджети: бюджет доходів і витрат, бюджет грошових надходжень, прогнозний баланс, інвестиційний бюджет.
Змістовий модуль 2. Організаційні аспекти системи конролінгу на підприємствах
Тема 5. Контроль і аналіз відхилень фактичних показників від бюджетних.
Факторний аналіз відхилень – основний інструмент оцінки діяльності центрів відповідальності. Класифікація відхилень. Відхилення за сукупними виробничими витратами. Відхилення за витратами реалізації й обсягу. Відхилення за виручкою від реалізації продукції.
Методика проведення контролю та аналізу виконання бюджетних показників на фармацевтичних підприємствах. Класифікатор претензій і санкцій за невиконання бюджетних показників на фармацевтичних підприємствах.
Тема 6. Впровадження системи збалансованих показників ефективності як інструменту стратегічного контролінгу на фармацевтичних підприємствах.
Актуальність впровадження системи збалансованих показників ефективності на фармацевтичних підприємствах.
Методика розробки системи збалансованих показників ефективності на фармацевтичних підприємствах. Розробка стратегічної карти ефективності на фармацевтичних підприємствах. Методика розрахунку стратегічних показників ефективності. Каскадування стратегічних показників ефективності. Формування стратегічних карт ефективності центрів відповідальності.
Побудова системи мотивації центрів відповідальності на підставі системи збалансованих показників ефективності на фармацевтичних підприємствах. Аналіз фактичного виконання планових стратегічних показників ефективності за центрами відповідальності. Визначення відсотку премій центрів відповідальності за досягнення стратегічних показників ефективності.
Тема 7. Організаційні та інформаційні засади створення системи контролінгу на підприємстві.
Формування цільових функцій і місце служби контролінгу в організаційній структурі підприємства. Організація служби контролінгу на підприємствах з лінійно-функціональною організаційною структурою. Порівняння різних варіантів організації контролінгової діяльності на підприємстві: відділ контролінгу, група у складі планово-економічного відділу, тимчасова група. Організація служби контролінгу у корпорації (холдингу). Організаційно-психологічні перепони впровадженню системи контролінгу на підприємстві.
Структура й склад служби контролінгу на підприємстві. Начальник служби контролінгу. Контролер-куратор цехів. Контролер-спеціаліст з управлінського обліку. Контролер-спеціаліст з інформаційних систем.
Обґрунтування підпорядкованості, кількісного та якісного складу служби контролінгу на фармацевтичних підприємств. Формування регламенту функціональних обов’язків фахівців сектору контролінгу з урахуванням вимог міжнародних стандартів якості.
Організація документообігу та інформаційне забезпечення системи контролінгу на фармацевтичних підприємствах
Тема 8. Оцінка результативності та ефективності впровадження і функціонування системи контролінгу на фармацевтичних підприємствах.
Кількісна оцінка економічної ефективності провадження системи контролінгу на підставі методів NPV, PI, PP, IRR.
Методичні підходи до оцінки результативності та ефективності впровадження і функціонування системи контролінгу на фармацевтичних підприємствах. Сутність показників результативності та соціально-економічної ефективності функціонування системи контролінгу на фармацевтичних підприємствах. Обґрунтування рекомендацій для прийняття управлінських рішень, спрямованих на підвищення ефективності системи контролінгу на фармацевтичному підприємстві.