Планування і контроль на підприємстві

Планування і контроль на підприємстві

Тема 1. Теоретичні та методологічні основи планування

Сутність планування діяльності підприємства. Предмет, об’єкти і методи наукових досліджень, які застосовуються в процесі планування.  Системний підхід та раціональний вибір планування. Принципи планування діяльності підприємства. Методи та інструменти планових розрахунків. Балансовий метод планування. Етапи та технологія планування діяльності підприємства. Джерела інформації для процесу планування. Нормативна база планування діяльності підприємства. Класифікація норм і нормативів. Види календарно-планових та фінансових нормативів.

Тема 2. Поточний план та організація його розробки на підприємстві

Сутність системи планування на підприємстві. Основні напрямки та принципи системи планування на підприємстві. Система планів підприємства: стратегічне, тактичне та оперативне планування. Відмінність між стратегічним та оперативним плануванням. Організаційна структура відділів планування на підприємстві. Зміст поточних планів та організація їх розробки.

Тема 3. Розробка виробничої програми підприємства

План виробництва продукції, його структура та показники. Сутність виробничої програми та вимірники обсягу продукції. Портфель замовлень, його зв’зок з планом виробництва. Державне замовлення та державний контракт на продукцію. Особливості формування виробничої програми в ринкових умовах. Номенклатура і асортимент продукції. Календарний розподіл виробничої програми, його мета. Суть оптимізації виробничої програми. Показники товарної, валової, реалізованої продукції. Чиста та умовно-чиста продукція, нормативна величина незавершеного виробництва.

Тема 4. Планування виробничої потужності підприємства

Сутність виробничої потужності підприємства та фактори, які її визначають. Загальні методичні принципи визначення виробничої потужності різногалузевих підприємств. Порядок розрахунку виробничої потужності у однономенклатурному, серійному, багатономенклатурному, одиничному та дрібносерійному виробництвах. Обґрунтування виробничої програми потужністю підприємства в ринкових умовах. Вузьке місце. Показники використання виробничої потужності підприємства. Напрямки підвищення ефективності використання виробничих потужностей

Тема 5. Планування матеріально-технічного забезпечення виробництва

Сутність планування матеріально-технічного забезпечення та послідовність його розробки. Особливості та джерела матеріально-технічного забезпечення в ринкових умовах. Методи розрахунку потреби в матеріально-технічних ресурсах. Баланс матеріально-технічного забезпечення, порядок його розробки. Види запасів на підприємстві, та причини їх створення. Системи регулювання розмірів запасів. Ліміт викорстання матеріалів для цехів. Критерії вибору постачальника матеріально-технічних ресурсів. Показники ефективності використання матеріальних ресурсів.

Тема 6. Планування трудових ресурсів і оплата їх праці

Сучасна кадрова політика підприємства та організацій. Мета та елементи планування чисельності працівників. Системний аналіз та оцінка якісного складу персоналу підприємства. Методи планування чисельності персоналу. Розробка балансу робочого часу. Засоби визначення планової чисельності основних робітників. Планування чисельності допоміжних робітників. Методи вимірювання та показники рівня продуктивності праці на підприємствах. Методи планування продуктивності праці. Методи планування фонду заробітної плати. Розрахунок планової суми доплат і надбавок до заробітної плати окремим категоріям персоналу. Сучасні проблеми формування і застосування системи преміювання персоналу підприємств.

Тема 7. Планування збуту продукції

Місце планування збуту продукції у системі планування діяльності підприємства. Сутність, зміст плану збуту продукції та етапи його розробки. Життєвий цикл отвару та залежність обсягів збуту від етапів циклу. Чинники, які впливають на збут продукції. Комунікаційна політика, її цілі та інструменти. Значення реклами у збільшенні збуту продукції. Види реклами. Планування рекламної діяльності на підприємстві. Методи складання кошторису на рекламні витрати. Показники, які характеризують плану збуту продукції та методика їх розрахунку. Витрати, пов’язані зі збутом продукції.

Тема 8. Планування собівартості продукції

Мета та послідовність планування витрат підприємства. Класифікація витрат. Групування витрат за економічними елементами. Розрахунок планових витрат за окремими елементами. Групування витрат виробничої собівартості продукції за статтями калькуляції. Складання зведеного кошторису витрат на виробництво. Складання планової (нормативної) калькуляції собівартості продукції. Характеристика витрат, які не входять до собівартості продукції. Особливості планування собівартості продукції фармацевтичних підприємств, сільскогосподарських організацій, торгівельних залів, житлово-комунального господарства, будівельно-монтажних робіт, проектних робіт та транспортних перевезень

Тема 9. Оперативно-календарне планування на підприємстві

Сутність оперативно-виробничого планування діяльності підприємства та його основні завдання. Диспетчерське регулювання в оперативно- календарному плануванні. Міжцехове та внутрішньоцехове планування, зміст та основні завдання. Сутність та види планово-облікової одиниці в системі оперативно-календарного планування. Система оперативно-календарного планування, основні види. Подетальна, позамовна та покомплектна системи оперативного планування. Ритмічне та рівномірне виробнитцво. особливості оперативно-календарного планування в одиничному виробництві. Визначення «часу випередження». Головне завдання оперативно-календарного планування в серійному виробництві. Особливості оперативно-календарного планування в масовому виробництві. 

Тема 10. Фінансовий план

Завдання, зміст та принципи фінансового планування. Завдання та види фінансових планів. Стратегічне фінансове планування. Поточне фінансове планування. Зміст та характеристика оперативного фінансового планування. Планування потреби в основному та оборотному капіталі. Структура, показники і сфера застосування балансу доходів і видатків, платіжного календаря, кредитного та касового плану. Методи вимірювання прибутковості підприємства. Методи розрахунку прибутку від реалізації продукції. Оцінка фінансового стану. Бюджетування

Тема 11. Планування оновлення продукції

Значення і завдання формування планів оновлення випуску продукції. Стадії технічної підготовки виробництва нової продукції, їх зміст. «Життєвий цикл» продукції, його стадії. Суть підготовки виробництва нової продукції. Порядок планування витрат на підготовку та освоєння нової продукції. Визначення економічної ефективності освоєння нової продукції. Вибір оптимального варіанту впровадження нових технологічних процесів. Мережні методи планування.

Тема 12. Планування інвестиційної діяльності

Сутність, об’єкти, принципи та форми інвестиційного планування. Алгоритм планування інвестиційної діяльності. Стратегічне планування інвестиційної діяльності. Тактичне  планування інвестиційної діяльності. Оперативне планування інвестиційної діяльності. Визначення економічної ефективності інвестицій із короткостроковим періодом реалізації. Методи оцінки ефективності довгострокових інвестиційних проектів.

Тема 13. Планування виробничої інфраструктури

Вплив виробничої інфраструктури підприємства на ефективність господарювання. Вихідні дані при плануванні потреби в інструментах. Складання річного плану роботи інструментального цеху. Форми організації ремонтно-профілактичних робіт на підприємстві. Виробнича програма ремонтно-механічного цеху. складання плану ремонтних робіт та графіку планово-попереджувального ремонту. Механізм розрахунку потреби підприємства в енергії та паливі. Методи розрахунку планової кількості електричної енергії для технологічних цілей підприємства. Побудова енергетичного балансу. Види робіт, які включаються до виробничої програми транспортного цеху. Проблеми забезпеченості достатньої збалансованості між основним виробництвом та виробничою інфраструктурою підприємства

Тема 14. Бізнес-планування

Актуальність бізнес-планування на сучасному етапі. Сутність, призначення та механізм розробки бізнес-плану. Зміст та структура бізнес-плану. Характеристика основних розділів та процедура складання бізнес-плану. Фінансове обґрунтування інвестиційного проекту у бізнес-плану. Методична основа планування обсягу виробництва продукції. Дослідження привабливості продукції, призначеної для випуску і реалізації. Бізнес-план як перевірка доцільності здійснення підприємницької ідеї. Попередження ризикових ситуацій та методи запобігання втрат у бізнес-плануванні.

Тема 15. Планування системи контролю за реалізацією плану

Сутність контролю планової діяльності, основні його функції. Факторний аналіз чинників, які впливають на виконання планових показників. Організаційні основи та практичний інструментарій його застосування в системі управління плановою діяльністю підприємства.

 

https://pharmel.kharkiv.edu/moodle/course/view.php?id=1381

Print Friendly, PDF & Email