Конкурентоспроможність підприємтсва

Змістовий модуль I.  Теоретичні засади оцінки конкурентоспроможності  підприємств

 

Тема 1. Сутність і змістовні характеристики конкуренції та конкурентоспроможності Конкуренція: сутність і види, методи конкурентної боротьби. Поняття конкуренції. Сучасні наукові школи, що досліджують маркетинг і конкуренцію. Закон конкуренції. Вагомі суперечності, що регламентує закон конкуренції. Об’єкт конкуренції. Суб’єкти конкуренції. Предмет конкуренції. Види конкурентної поведінки. Методи конкурентної боротьби. Головні види конкурентної боротьби. Мікро-, мезо-, макро- і мегарівні економічної системи. Види конкуренції. Функції конкуренції як економічної категорії.

Підходи до розуміння конкуренції. Головні підходи до розуміння конкуренції. Поведінковий підхід. Структурний підхід Адама Сміта. Функціональний підхід. Модель досконалої конкуренції Д.Рікардо. Теорія порівняльних переваг Д.Рікардо. Неокласична школа. Олігополістична конкуренція.

Класифікаційні ознаки конкуренції та її форми. Підходи до класифікаційних ознак економічної конкуренції. Прямі та непрямі конкуренти. Форми економічної конкуренції.

Зв’язок конкуренції і монополії. Суперечливість зв’язку «конкуренція-монополія». Особливості зіткнення: суперництво монополії і немонополізованіпідприємства. Поняття монополії. Форми монополістичних об’єднань.

Тема 2. Конкурентне середовище підприємства

Поняття конкурентного середовища та його складові. Суть та види конкурентного середовища. Головні типи конкурентних переваг Майкла Портера. Процес порівняння вимог ринку із виробничими можливостями. Узгодження ринкових і виробничих вимог на підприємстві. Методика для аналізу галузей і вироблення стратегії бізнесу. Загроза появи продуктів-замінників. Загроза появи нових гравців. Ринкова влада постачальників. Ринкова влада споживачів. Рівень конкурентної боротьби. Умови застосування аналізу п’яти сил по Портеру.

Показники оцінки інтенсивності конкуренції. Поняття інтенсивності конкуренції. Фактори, які визначають інтенсивність конкуренції: характер розподілу ринкових часток між конкурентами; темпи зростання ринку; рентабельність ринку. Способи розрахунку частки ринку. Найбільш відомі показники частки ринку й інтенсивності конкуренції: індекс концентрації ( ) i СR , чотирьох частковий показник концентрації ( 4 СR ), індекс Херфіндаля ( H I ), індекс Херфіндаля-Хіршмана ( ( ) HH I , індекс Розенблюта (Холла-Тайдмана) ІR,7 показник ентропії (E), коефіцієнт Джині (G), коефіцієнт відносної концентрації, коефіцієнт варіації (UЧ). Залежність інтенсивності конкурентної боротьби від етапу життєвого циклу попиту на товар. Узагальнюючий показник інтенсивності конкуренції.

Діагностика діяльності конкурентів. Поняття галузі. Мета аналізу галузі. Порядок проведення аналізу галузі. Об’єкти аналізу конкурентів. Функціональний підхід до оцінювання потенціалу конкурента та стратегій його використання. Функції системи дослідження конкуренції для формування. Способи виконання функцій. Підхід до аналізу конкурентів, запропонований Азоєвим Г.Л. Поняття конкурентної карти ринку. Матриця формування конкурентної карти ринку. Етапи визначення меж поданих груп у матриця формування конкурентної карти ринку. Схема віднесення підприємств до груп. Підхід до аналізу конкурентів, запропонований Хассі Д. Поняття ключових факторів успіху. Типи та складові ключових факторів успіху.

Тема 3. Формування конкурентних переваг підприємства

Ознаки та аспекти забезпечення конкурентоспроможності підприємства. Теорія конкурентної переваги М. Портера. Змістова характеристика  конкурентної переваги. «Аналіз пар» як спеціальний вид оцінки конкурентних переваг товарів. Відносність конкурентної переваги. Класифікаційні ознаки конкурентних переваг підприємства. Вплив державної політики на процес формування конкурентних переваг.

Сфери та показники конкурентних переваг. Види конкурентних переваг. Сфери та показники конкурентних переваг. Внутрішні конкурентні переваги. Зовнішні конкурентні переваги.

Заходи посилення конкурентоспроможності підприємства. Конкурентні переваги компанії. Конкурентні переваги споживачів. Маркетингова стратегія компанії. Матриця Саймона.

Ланцюг створення вартості для формування конкурентних переваг. Формування конкурентних переваг при стратегічному управлінні підприємством. Матриця Хеммела-Прахалада.

Піраміда конкурентних переваг і конкурентоспроможності. Конкурентоспроможність економіки. Конкурентоспроможність галузі. Конкурентоспроможність товару.

Тема 4. Системний підхід до управління конкурентоспроможністю підприємства

Зміст і структура системи управління конкурентоспроможністю підприємства. Завдання у сфері конкурентоспроможності. Положення теорії конкурентоспроможності. Системний підхід до забезпечення конкурентоспроможності.

Ознаки, проблеми та побудова системи забезпечення конкурентоспроможності. Ознаки системи забезпечення конкурентоспроможності. Системний підхід до процесу взаємодії системи забезпечення конкурентоспроможності з іншими системами. Рівні побудова системи забезпечення конкурентоспроможності.

Зміст зовнішнього середовища, цільової, керованої підсистеми та підсистеми забезпечення системи. Система забезпечення конкурентоспроможності та її складові. Взаємозв’язок конкурентоспроможності різних об’єктів. Методологічний підхід до формування системи забезпечення конкурентоспроможності підприємств в залежності від об’єкту конкурентоспроможності.

Наукові підходи до системи забезпечення конкурентоспроможності підприємств. Ситуаційний підхід. Комплексний підхід. Безперервний підхід. Функціональний підхід. Кластерний підхід. Підхід на основі реінжинірингу. Ресурсозберігаючий підхід. Корпоративно-командний підхід. Нормативний підхід. Інтеграційний підхід. Маркетинговий підхід. Адміністративний підхід. Соціальний підхід. Інноваційний підхід. Глобальний підхід. Системний підхід. Основні принципи системи забезпечення конкурентоспроможності підприємств.

Тема 5. Особливості управління конкурентоспроможностю продукції

Взаємозв’язок і взаємовплив конкурентоспроможності продукції, конкурентних переваг та конкурентоспроможності підприємства. Особливості взаємозв’язку конкурентних переваг і конкурентоспроможності підприємства і продукції. Визначення терміну «конкурентоспроможність продукції».

Параметри та показники конкурентоспроможності продукції. Параметри, що відбивають рівень задоволення потреб. Показники, що відбивають рівень задоволення потреб. Групи параметрів конкурентоспроможності в загальному плані: технічні, економічні, нормативні. Методи досягнення конкурентоспроможності продукції.

Методи досягнення конкурентоспроможності продукції. Методи оцінки конкурентоспроможності продукції використовуються для обґрунтування різних поточних рішень. Підходи до визначення показника конкурентоспроможності товару. Порівняльна характеристика використання одного або декількох показників конкурентоспроможності товару. Проблеми вибору конкретного показника конкурентоспроможності товару. Критерії, яким повинен відповідати показник конкурентоспроможності продукції.

Модель конкурентних рішень К. Омаї та її основні ідеї.

Графічний метод оцінки конкурентоспроможності продукції. «Багатокутник конкурентоспроможності» продукції.

Конкретні методики оцінки рівня конкурентоспроможності продукції. Оцінка конкурентоспроможності однопараметричних об’єктів. Оцінка конкурентоспроможності продовольчих товарів. Оцінка конкурентоспроможності масового споживчого товару. Оцінка конкурентоспроможності продукції побутового призначення. Рівень споживчих властивостей технічних пристроїв тривалого користування виробничого і побутового призначення. Оцінка рівня конкурентоспроможності перспективних розробок або імпортної продукції. Оцінка конкурентоспроможності послуг роздрібної торгівлі. Оцінка конкурентоспроможності сучасних торгових об’єктів – мережі супермаркетів.

Тема 6. Методики оцінки конкурентоспроможності підприємства

Метод оцінки конкурентоспроможності підприємства на основі теорії конкурентних переваг. Розрахунок частки ринку. Оцінка рівня конкурентоспроможності підприємства за часткою ринку. Індекс Херфіндаля. Індекс Розенблюта.

Метод, заснований на теорії ефективної конкуренції. Визначення критерію ефективності виробничої діяльності підприємства. Визначення критерію фінансового стану підприємства. Визначення критерію ефективності організації, збуту і просування товару на ринку. Визначення критерію конкурентоспроможності товару. Етапи алгоритму розрахунку коефіцієнта конкурентоспроможності організації.

Метод оцінки конкурентоспроможності підприємства на підставі рівня фінансової стійкості підприємства. Вибір показників за методикою А. Ше-ремета, Р. Сайфуліна, Г. Савицької.

Метод, що заснований на комплексній оцінці фінансово-господарської діяльності підприємства. Метод визначення конкурентоспроможності підприємства − бенчмаркінг. Поняття, цілі бенчмаркінгу. Основні принципи бенчмаркінгу. Рівні впровадження бенчмаркінгу. Види бенчмаркінгу: внутрішній, зовнішній та функціональний. Етапи проведення бенчмаркінгу.

Методи визначення конкурентоспроможності підприємства різниць, рангів,балів.

 

Змістовий модуль 2. Управління конкурентоспроможністю підприємства

 

Тема 7. Конкурентоспроможність потенціалу підприємства

Сутність та рівні конкурентоспроможності потенціалу підприємства. Взаємозв’язок економічних категорій: ринок, конкуренція, конкурентоспроможність і потенціал підприємства. Системні характеристики потенціалу з функціональних та організаційних позицій, що визначають ефективність його використання та конкурентоспроможність. Порівняльна оцінка потенціалів підприємств через ринок як передумова оцінки їх конкурентоспроможності. Рівні та особливості прояву конкурентоспроможності потенціалу підприємства.

Методи оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства. Методологія оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства: принципи та підходи. Класифікація методів оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства. Діагностика факторів, що визначають конкуренцію на різних ринках. Основні сили конкуренції за М. Портером. Стратегічний аналіз конкурентоспроможності потенціалу підприємства. Оцінка конкурентного статусу фірми. Оцінка привабливості стратегічних зон господарювання. Класифікація конкурентоспроможності потенціалу залежно від рівня глобалізації цілей дослідження (світове лідерство, світовий стандарт, національне лідерство, національний стандарт, галузеве лідерство, галузевий стандарт, пороговий рівень), відповідно до рівня фокусування на функції управління.

Прикладні моделі оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства. Прикладні методики оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства: індикаторний метод оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства за економічними і соціальними стандартами, метод експертних оцінок, метод набору конкурентоспроможних елементів

Стратегічний аналіз конкурентоспроможності потенціалу підприємства. Можливі моделі планування в різних стратегічних зонах господарювання. STEP-аналіз підприємства. SWOT-аналіз підприємства. SPACE-аналіз підприємства. Метод аналізу GAP. Метод аналізу LOTS. Метод аналізу PIMS. Метод вивчення профілю об’єкта. Аналіз конкурентоспроможності за системою 111-555.

Тема 8. Соціальна відповідальність і конкурентоспроможність

Становлення та розвиток корпоративної соціальної відповідальності.  Соціальна відповідальність як інструмент корпоративного управління. Корпоративна соціальна відповідальність. Розвиток соціально відповідального бізнесу.

Концепція корпоративної соціальної відповідальності, її ключові положення. Ініціативи соціальної відповідальності. Принципи корпоративної соціальної відповідальності. Групи соціальної відповідальності.

Організаційно-економічне забезпечення управління корпоративною соціальною відповідальністю. Рівні управління соціальною відповідальністю. Етапи впровадження системи СВ на українських підприємствах.

Сучасні моделі корпоративної соціальної відповідальності. Американська модель СВ. Європейська модель СВ. Японська модель СВ.

 Корпоративна соціальна відповідальність у внутрішньому середовищі. Особливості соціальної відповідальності партнерів соціально-трудових відносин

 Міжнародне законодавче регулювання трудових відносин на основі соціальної відповідальності бізнесу (СВБ). Міжнародна Організація Праці (МОП). Декларація фундаментальних обов’язків та прав на роботі. Трьохстороння Декларація принципів щодо транснаціональних компаній та соціальної політики. Кодекс поведінки стосовно безпеки та охорони здоров’я. Кодекс поведінки стосовно ВІЛ/СНІД. Міжнародна Організація Стандартизації (ISO). Глобальна Ініціатива Звітування (GRI). Стандарт SA8000 «Соціальна Відповідальність» (Social Accountability International).

Формування відносин бізнесу із зовнішніми організаціями на засадах соціальної відповідальності. Піраміда соціальної відповідальності бізнесу. Відповідальність щодо людини як потенційного або реального працівника. Відповідальність перед людиною. Способи реалізації потреб соціальних груп підприємством. Основні групи суб’єктів та об’єктів соціальної відповідальності.

Тема 9. Розроблення конкурентної стратегії підприємств

Конкурентна стратегія та показники, що впливають на її вибір. Поняття конкурентна стратегія. Корпоративна (портфельна, загальна) стратегія підприємства. Групи стратегій. Види стратегій за рівнем ухвалення стратегічних рішень І.Ансоффом. Проблеми, пов’язані з розробкою і реалізацією конкурентних стратегій. Стратегічні показники, що впливають на вибір стратегії. Основні конкурентні підходи при розробці ділової (конкурентної) стратегії. Система конкурентних стратегій підприємства.

Загальні стратегії конкуренції. Загальні стратегії конкуренції (класифікація М.Портера). Характеристика конкурентних стратегій. Стратегія «лідирування на основі зниження витрат (цін)». Напрямки досягнення конкурентних переваг низьких витрат. Переваги стратегії диференціації. Аналіз потенціалу диференціації. Етапи розробки конкурентної стратегії фокусування. Технології дослідження вивчення споживчих мотивів. Альтернативні варіанти вибору кількості сегментів. Доповнення та розвиток концепції М.Портера шляхом видозміни базових стратегій конкуренції здійснив Г.Л.Азоєв.

Стратегії конкурентної поведінки підприємства. Наступальні стратегії конкурентної поведінки. Оборонні стратегії конкурентної поведінки. Види стратегій за Ел Райс та Джек Траут. Види наступальних та захисних стратегій Ф. Котлера. Основні типи наступальної стратегії. Головні принципи наступу. Шляхи захисту конкурентної переваги. Принципи оборонної стратегії. Прийоми лідера в межах захисної стратегії. Основними цілями вступу підприємств до альянсів.

Стратегія забезпечення конкурентоспроможності як комплексна стратегія. Поняття стратегії забезпечення конкурентоспроможності підприємства. Складові стратегії забезпечення конкурентоспроможності підприємства.

Тема 10. Розробка та забезпечення реалізації програм підвищення конкурентоспроможності

Роль, значення та класифікація видів планування конкурентоспроможності підприємства. Поняття планування конкурентоспроможності підприємства. Основні причини, які зумовлюють необхідність планування конкурентоспроможності на підприємствах. Класифікація видів планування конкурентоспроможності підприємства.

Стратегічне планування конкурентоспроможності підприємства. Послідовність формування стратегії для забезпечення конкурентоспроможності підприємства за Ю.А. Лозовським. Реактивне, інактивне, преактивне, інтерактивне планування конкурентоспроможності підприємства. Одноваріантне та багатоваріантне планування конкурентоспроможності підприємства. Централізоване, децентралізоване та змішане планування конкурентоспроможності підприємства. Фіксоване, гнучке та неперервне планування конкурентоспроможності підприємства.

Принципи та етапи технології стратегічного планування конкурентоспроможністю підприємств. Ключові принципи планування конкурентоспроможності підприємства: цілеспрямованості, наукової обґрунтованості, об’єктивності, системності, оптимальності, дієвості, обґрунтованості індикаторного забезпечення, економічної ефективності. Поняття технології планування конкурентоспроможності підприємства. Технологія планування конкурентоспроможності підприємства на стратегічному рівні. Технологія планування конкурентоспроможності підприємства на тактичному рівні

Типи систем стратегічного планування конкурентоспроможності підприємства. Методичний підхід щодо формування системи планування конкурентоспроможності. Типи системи планування конкурентоспроможності: “система технічного розвитку”, “система ринкових можливостей”, “система проектного планування”, “система стратегічного маркетингу”. Характеристика методів планування конкурентоспроможності за різними типам систем планування конкурентоспроможності. Послідовність формування системи планування конкурентоспроможності підприємства.

Розробка та забезпечення реалізації програм підвищення конкурентоспроможності. Поняття програми підвищення конкурентоспроможності. Характеристики програми підвищення конкурентоспроможності, як інструменту вдосконалення складної соціотехнічної системи. Управління програмою підвищення конкурентоспроможності. Засоби підвищення конкурентоспроможності підприємства. Організаційні форм підвищення конкурентоспроможності. Сфери підвищення конкурентоспроможності. Способи підвищення конкурентоспроможності. Індикатори нагальності розробки та впровадження програми підвищення конкурентоспроможності для підприємства. Основні елементи забезпечення успіху розробки та реалізації програми підвищення конкурентоспроможності підприємства. Процеси управління програмою (проектом). Контроль програми (проекту) підвищення конкурентоспроможності.

Тема 11. Менеджмент якості як підґрунтя щодо забезпечення конкурентоспроможності підприємства

Якість як економічна категорія і об’єкт управління. Поняття категорії якості з філософської, соціальної, технічної, правової, економічної позиції та відповідно стандартів. Поняття “забезпечення якості”, “управління якістю”, “коло якості”. Об’єкт якості. «Петля якості» продукції у системі організації якості. Етапи процесу «створення якості». Піраміда якості. Сучасне управління.

Методологічні основи управління якістю: аспекти якості продукції, контроль якості, значення стандартизації. Класичні і “нові” методи управління якістю. Методи статистичного вибіркового приймального контролю. Методи статистичного регулювання якості технологічних процесів. Інструменти контролю якості: діаграма Парето (Pareto Diagram), причинно-наслідкова діаграма (діаграма Ісікави) (Cause and Effect Diagram), гістограма (Histogram), метод контрольних карт (Control Chart), діаграма розсіювання (розкидання) (Scatter Diagram), діаграма розшарування (Stratification), контрольний листок. Поняття контролю якості продукції. Основні  стадії контролю якості продукції. Система контролю якості продукції.Технічний контроль якості та мета його проведення. Вимоги до організації технічного контролю якості. Об’єкти технічного контролю. Класифікація видів контролю якості. Програма аудиту якості системи. Поняття стандартизації та її види. Поняття стандарту. Види стандартів. Державна і галузева (відомча) служби стандартизації. Категорії нормативних документів зі стандартизації відповідно до державної системи стандартизації.

Системне управління якістю і конкурентоспроможністю: Японські системи, європейські концепції забезпечення якості, система TQM. Провідні школи менеджменту: японська, американська та європейська. Спрямованість шкіл менеджменту. «Загальне управління якістю» (Total Quality Management – TQM). Розвиток систем якості в СРСР. Основні елементи на яких ґрунтується концепція TQM. Суть системи TQM. Ідеологія TQM. Основні принципи, на яких базується стратегія TQM. Порівняння значень показників японських компаній.

Системи менеджменту якості. Поняття системи управління якістю. “Зірка якості”. Інтегрований і міжфункціональний процеси управління якістю. Етапи в історії розвитку документованих систем якості, мотивації, навчання й партнерських відносин. Створення систем менеджменту. Мета створення інтегрованої системи менеджменту. Основна мета ISO. Стандарти ISO, вимоги яких покладені в основу систем менеджменту.

Сертифікація систем якості: поняття, етапи проведення. Поняття сертифікації. Обов’язкова та добровільна сертифікація. Схеми сертифікації третьою стороною. Причини в потребі сертифікації. Позитивні сторонни сертифікації на відповідність стандартам ISO 9000. Основні положення сертифікації УкрСЕПРО. Організаційна структура системи сертифікації УкрСЕПРО. Види діяльності  системи УкрСЕПРО. Етапи процесу сертифікації систем якості. Терміни зберігання документації. Причини, що стримують поширення загальновизнаних в усьому світі сертифікатів на відповідність стандарту ISO 9001 серед українських підприємств.

 

https://pharmel.kharkiv.edu/moodle/course/view.php?id=1636

Print Friendly, PDF & Email